Calatorii

O oaza de liniște in Serbia

Scriam zilele trecute ca suntem alături de părinții noștri intr-un loc frumos de unde admiram Dunarea si ne relaxam printre operele de arta ale gazdei noastre.

Ei bine, locul acesta minunat l-am descoperit in 2012 (eram însărcinată cu Maria in 2 luni), acum 4 ani, cand am făcut o excursie de 3 zile pe biciclete cu Răzvi si Maria pe Clisura Dunării, pe partea sârbească. La momentul respectiv plecasem de la Porțile de Fier si dupa ce pedalasem mai bine de 50km, ne doream sa ne oprim sa ne instalam cortul. Aproape se înnopta afara, eram înfometați, obosiți si abia așteptam sa ajungem intr-un loc de odihna. Inițial știam ca mai avem de mers inca vreo 20km pana la cel mai apropiat camping, dar indicatorul de pe marginea drumului ne-a atras atenția către acest loc si am zis sa vedem despre ce e vorba. Ceea ce am găsit aici a fost mult peste asteptarile noastre de atunci. Noi speram la un petec de iarba, poate apa calda sa ne spălam si cam atât. Dar oamenii erau calzi si prietenoși, ne-au întâmpinat cu suc de soc făcut de ei, cu mâncarea proaspăt gătită, cu turte bune, cu un peisaj magnific la Dunăre, plus iarba verde si apa calda. Asta a fost atunci, in 2012.

Am revenit aici in 2014 cu o gasca mare din familie si am stat 3 zile. Ne-am simțit atât de bine, încât anul acesta ne-am reîntors.

In curte

Cum se ajunge?

Calea pe care noi am urmat-o a fost Lugoj- Centura Caransebeș-Orsova-Baraj Porțile de Fier- Tekjia (Serbia)- Donji Milanovac. Sunt aproximativ 200km, estimat vreo 3h. Destinația este Kapetan Misin Breg, aflată la aproximativ 5km la ieșire din Donji Milanovac înspre Veliko Gradiste.

Vedere la Dunare

Noi am plecat vineri, in jurul orei 11. Am fost 8 oameni intr-o mașina de 7 si 2 biciclete pe suport. De la  trecerea in Serbia la Porțile de Fier, eu si Răzvi ne-am urcat pe biciclete si am pedalat pana la destinație (~55km).

Se poate trece in Serbia doar cu buletinul, pentru copii este necesar pașaportul si prezenta ambilor părinți sau procura de la notar.

Am ajuns la destinație in jurul orei 19, ne-am instalat in camere, noi ne-am montat cortul, iar gazdele noastre ne-au pregătit masa. Un adevărat festin culinar, cu bucate gătite in casa lor, cu zâmbete pe buze, cu țuica cu miere, toate făcute de ei.

Pentru mine, Kapetan Misin Breg, este un loc plin de liniște. Asa ca la bunica acasă. Cam asa sunt si gazdele, ca bunicii. Vor ca oaspeții sa se simtă bine, încearcă sa nu fie cicălitori prin întrebările despre ce ar mai putea face sa fie bine, vor doar sa fie ospitalieri si grijulii.

Este locul perfect pentru citit o carte, pentru depanat amintiri, pentru stat la umbra unui pin sau a unui prun. Este spațiul perfect pentru scris, aici sigur oricine îsi găsește inspirația sa aștearnă pe hârtie idei frumoase. Aici vii sa te încarci cu liniște, cu răbdare, cu calm.

Relaxare si liniste

Ce se poate face aici si ce mi-a plăcut?

*Au spații de cazare in camere si/sau permit instalarea cortului cu acces la dușuri, toalete.

*Gazdele au o suprafața mare,  plină de verdeața, cu pomi fructiferi, cu flori, foișoare in care se poate sta la umbra, la cafea, cu butuci de lemn transformați in scaune si mese poziționate ca la sezatoare.

*Din orice punct al curtii se poate admira Dunarea.

*Ne-au permis sa ne luam fructe din pomii lor. Nu știu daca a fost chiar o decizie buna, le-am cam golit prunii 🙂

*Au un muzeu cu operele de arta ale gazdei, cu sculpturi in lemn, cu vinuri de colecție, se poate vizita.

*Mesele le-am servit afara de fiecare data, in foișoarele lor amenajate.

*Gazda-soț si fiica lui vorbesc românește, cu accent specific de sat, ca in Banat.

*Mancarea este toata pregătită in casa, iar turtele lor sunt fantastice. Mâncarea este servita pe platouri si este foarte multa cantitativ si foarte buna calitativ. Noi nu am reușit sa mâncam tot la nicio masa.

*Oamenii sunt ospitalieri, primitori, calzi, nu am simțit in niciun moment ca suntem percepuți ca fiind “inca unii”.

*Se poate  monta cortul, hamacul pentru a păstra contactul cu natura, cu greierii din noapte, cu ambarcațiunile care tranzitează Dunarea.

*In Donji Milanovac exista un loc de plaja amenajat cu nisip fin, spre deliciul copiilor. Aici se poate face baie in Dunăre, nu este taxa.

*La Tekjia, prima localitate la 10km de granița RO-SRB, este amenajat un loc de plaja la Dunăre, cu nisip fin, cu teren de volei si niște terase. Aici ne-am oprit la baie, la aruncat pietre in apa si la admirat peisajul. A fost primul contact cu o noua cultura, deși ne despărțeau doar 10km de Romania: pe plaja se pregătea un festival, erau oameni cu instrumente muzicale care cântau muzica sârbească, in jurul nostru auzeam doar limba lor.

La Tekjia la plaja cu vedere la malul românesc

*Se poate vizita Lepenski Vir, un sit arheologic impresionant.

Spre Lepenski Vir

*Se poate vizita peștera Rajko, la 20km de locația Kapetan Misin Breg. Noi aici nu am ajuns, ne-a fost recomandata de gazda si am căutat informații pe internet.

*Se poate merge la Veliko Gradiste pentru a vizita un alt oraș sârbesc la Dunăre. Este la 72km de Donji Milanovac, dar drumul este atât de plăcut pe malul Dunării ca nici nu se percepe distanța aceasta. Noi acum 4 ani am prins un concurs de ciorba de peste in Veliko Gradiste, chiar in parcul de pe malul Dunării. Era plin de ceaune cu foc sub ele, zone in care se servea pleskavita pregătită asa cum dorea fiecare. Este si un mic port de ambarcațiuni, este zona de plaja cu trambulina de sărit. E frumos de vizitat!

Concurs cea mai buna ciorba de peste (2012)

Ce nu știu?

~Nu am idee cum este in alt sezon, noi am fost acolo doar vara, in luna August ( asa s-a nimerit de fiecare data)

~Nu știu exact care sunt prețurile lor. Prima data totul costa 5euro (5 euro sa punem cortul, 5euro cina, 5euro micul-dejun, etc), dar asta era in 2012. Anul acesta tarifele au fost un pic diferite, ceea ce era logic, dar tot nu am un preț exact dat fiind faptul ca noi am revenit a 3-a oară la ei si am fost apreciati. Oricum este ieftin si accesibil. Asa, ca o idee, noi pentru toti 8 am platit sub 300 euro cu 2 nopți de cazare si mese.

La ce sa va așteptați?

La o casa de oameni gospodari care vor sa împartă din traiul lor cu alți oameni. Nu este hotel de 5stele,  nu e lux, dar e curat, ordonat si totul se îmbina cu natura din jurul lor. Scriu toate aceste detalii pentru ca as vrea sa existe așteptări realiste. Nu sunt ospătari sau bucătari, oamenii aceștia fac ei totul. Ei gătesc (cu câteva ajutoare), ei servesc la foișoare, ei strâng, ei spală, tot ei taie iarba, fac țuica, zacusti si altele. Deci chiar e o gospodărie cu destinație turistică.

Povestea gazdei pictata pe peretele casei

Datele de contact sunt disponibile pe pagina de Facebook: Kapetan Misin Breg. Este disponibil si numărul lor de telefon. In cazul in care raspunde doamna( ea nu vorbește românește), întrebați-o daca vorbește românește si va face legătura cu soțul ei.

Pont: La întoarcere, noi am optat sa facem un circuit, asa ca am ales sa mergem cu mașina la Veliko Gradiste, apoi sa vrut sa trecem cu bacul la Ram (tot in Serbia), sa intram in Romania pe la Naides – Oravita – Resita -Lugoj. Am ratat cu 15 minute bacul, ajungând la 12.15 si pentru ca nu am vrut sa mai așteptam inca 2h, am mers pana la Smederevo pentru a trece peste podul Dunării si apoi am urmat aceeași ruta ca mai sus. E important sa știți orarul bacului de la Ram: orele 6, 9, 12, 15, 18.

Gașca noastră din familie 2016

Va doresc vacanța plăcuta!

PS : daca ajungeți pe la ei, dați-mi un semn. M-as bucura sa fie vizitați si de alte persoane care au citit articolul acesta.