CĂRȚI,  Dezvoltare personală

#25LuneacuCarte: Burnout (E., A., Nagoski)

~~~ ~~~ ~~~ ~~~~ ~~

Burnout-ul este un subiect cunoscut în România, însă de când cu pandemia de covid s-a accentuat și mai mult acest fenomen. Contextul de viață exterior, grija și atenția pentru sănătate, limitările și regulile noi, lucrul de acasă, copiii în online, toate acestea  au adus mai mulți factori de stres asupra noastră, adăugându-se la ceea ce exista deja.

Așa că resimțim pe propria piele și vedem cum suntem ”întinși la maxim ca un elastic”. Când tragem de noi, iar și iar, există riscul de a ceda. Iar cartea de astăzi are rolul de a ne reaminti de noi astfel încât să evităm un colaps.

Burnout, este o carte scrisă de Emily Nagoski și Amelia Nagoski, apărută la Editura Litera în 2021.

Emily Nagoski este cercetător, profesor, are un doctorat în sănătate și ține în mod regulat prelegeri pe diverse teme. Consideră că misiunea ei este să învețe femeile să trăiască fericite în corpul lor.

Amelia Nagoski are un doctorat în muzică, este asistent universitar și susține prezentări despre relevanța științei comunicării și a studiilor psihologice.

Cele două sunt surori și pentru prima dată și-au reunit cunoștințele, pasiunile și experiența în acest volum de lectură.

Emily & Amelia Nagoski

Despre conținutul cărții

Cartea este un instrument de dezvoltare personală, bună de parcurs de către oricine este interesat de parcursul propriu, are oameni în echipă, este parte dintr-o echipă. Aduce informații utile despre ce înseamnă burnout-ul, despre emoții, despre stres, despre blocajele în care ajungem, despre modelul cultural care-și pune amprenta pe ”sacrificiu”.

În același timp, vine și cu soluții la aspectele problematice.

Redau câteva elemente importante din carte, cu recomandarea parcurgerii ei.

 

Cum știi că ai nevoie să îți gestionezi stresul?

  1. Faci același lucru, aparent fără sens sau ai un comportament autodistructiv, e ca și cum mintea se blochează.
  2. Chandeliering – un trigger, un stimul (ex: un comentariu) îți produce durere emoțională imediată, ca un puseu
  3. Te regăsești în situația unui iepure care se ascunde în tufiș, nevoia de a fi invizibil
  4. Corpul nu mai funcționează cum trebuie, apar dureri, infecții.

E esențial să știm că emoțiile, gândurile și corpul sunt interconectate. Așadar, avem impact în toate cele trei arii când suntem în burnout.

Ce înseamnă burnout-ul?

El a fost definit în 1975 ca având 3 componente importante:

  1. Epuizare emoțională – oboseală care apare atunci când îți pasă prea mult și pentru prea mult timp
  2. Depersonalizare – lipsa de empatie, de implicare, de pasiune
  3. Diminuarea sentimentului de împlinire – impresia că nimic din ceea ce faci nu mai contează.

”Emoțiile sunt precum tuneluri. Dacă le parcurgi până la capăt, vei ieși în cele din urmă la lumină.”

Noi ajungem să ne blocăm în tunelul emoțiilor, ne luptăm cu furia, frica, tristețea, dezamăgirea. Când am putea să vedem care este semnalul lor către noi…

Autoarele aduc în prim-plan diferența între factorii de stres și stres în sine.

Factorii de stres sunt cei care activează reacția la stres în corp (orice vezi, auzi, miroși) și pot fi externi – muncă, bani, familie, așteptări culturale –  și interni – autocritica, imaginea despre propriul corp, identitatea.

Stresul este suma tuturor schimbărilor neurologice și fiziologice care survin în corp. Este un răspuns adaptativ.

”Să facem față stresului este altceva decât a face față cauzelor lui. Pentru a înfrunta stresul, trebuie să finalizezi ciclul.”

Să finalizăm ciclul înseamnă să trecem prin tunel, să reglăm componentele neurologice și fiziologice care au răspuns factorilor stresori.

Soluțiile propuse pentru finalizarea ciclului

  • Activitatea fizică – e cea mai eficientă strategie de finalizare a ciclului reacției la stres
  • Respirația lungă, lentă și completă (5 sec inspir – 5 sec țin aerul – 10 sec expir)
  • Interacțiunea socială pozitivă – un semnal pentru corpul nostru că lumea e sigură
  • Râsul
  • Afecțiunea – o îmbrpțișare caldă, sărutul de 6sec, îmbrățișarea de 20sec
  • Plânsul
  • Exprimarea creativă

 

Finalizarea unui ciclu nu este o decizie mentală, ci este o schimbare fiziologică.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Acestea sunt doar o mică parte din valoroasa carte de azi. Îți recomand să o cauți în librării și să o parcurgi.

O poți găsi la Cărturești sau Libris.

Să fie cu folos și inspirație!

Cu drag,

Andreea

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.