Dezvoltare personală

Social Dilemma – între nevoia înnăscută de conectare și manipulare

Acum o lună, am văzut documentarul de pe Netflix, ”Social Dilemma”. Mi-am zis de atunci că e musai să scriu despre asta, dar uite că nu am ajuns până acum. Este direct și franc, cu strângeri de stomac în unele locuri.

Întregul documentar este făcut pentru a scoate la suprafață o părticică din impactul pe care îl au aplicațiile de socializare: facebook, instagram, youtube, google ca platformă generală.

Sunt intervievați oamenii care au participat direct la crearea acestor platforme și care acum spun că lucrurile au scăpat de sub control, iar ei resimt presiunea de a face ceva.

Sunt prezenți: Tristan Harris = a lucrat ca designer la Google, Tim Kendall = a avut contribuție directă la modelul de business Facebook, Jaron Lanier = a lucrat la Microsoft.

”If you are not paying for the product, you are the product”

Site-urile acestea au fost gândite după un anumit model de business = să-i țină pe oameni conectați acolo, cât mai mult. Atenția noastră este produsul!

Capitalism de supraveghere

Tot ce facem în online este supravegheat, măsurat. Uite așa se crează o colecție de date despre cine suntem noi și ce preferăm. Este o predicție care îi ajută încadrarea noastră în anumite modele prin care se anticipează acțiunile.

Se urmărește:

  1. Să facem cât mai mult scrolling
  2. Să stăm acolo și să aducem prieteni – asta duce la dezvoltarea platformelor
  3. Advertising

”Am creat o lume în care conexiunea online a devenit o prioritate. Dar cu ce efecte?”

Ce este în spatele cortinei?

Platformele acestea au fost create cu specialiști din toate ariile, inclusiv psihologi care cunosc comportamentul uman. S-au bazat pe nevoia înnăscută a omului de conectare cu ceilalți, un atribut atât de natural devenit instrument cu propriile țeluri.

Social Media e ca un drog. În interiorul structurii creierului au loc reacții chimice care duc la secreția de dopamină, primim recompense și avem satisfacție. Cu toate astea, nu am fost făcuți să obținem aprobarea celorlalți (10.000 followeri) la fiecare 5 min (Like, Share, comentarii).

Ne organizăm viața sub această lupă a perfecțiunii, cu inimioare, like-uri instantaneu aproape. Riscul este că facem din asta o valoare, tindem să credem că e adevărat și intrăm într-un cerc vicios. Ne creăm o falsă popularitate: ”ce să mai fac să fie de impact?”

Asupra copiilor, care nu au o structură interioară bine formată, vine cu și mai mare impact negativ. Stima de sine, încrederea, identitatea lor este afectată direct. Cine sunt eu? CIne sunt prietenii mei?Ce filtre să mai folosesc să fiu mai….(atrăgătoare, frumoasă, interesantă, apreciată)?

Studiile făcute de ei în SUA au arătat că după folosirea site-urilor de socializare au crescut depresia și anxietatea cu 188% în rândul preadolesecnților, cu sinucideri.

”Intuim și creștem o generație întreagă de oameni care atunci când se simt stânjeniți, speriați, triști, să pună mâna pe suzeta digitală care le atrofiază abilitatea de a face față acestor stări.” 

(Tristan Harris – Co-Founder of The Centre of Human Technology)

Lucrurile au scăpat de sub control

Tehnologia avansează exponențial, însă gândirea umană, creierul nu a evoluat deloc. În capul nostru avem un hard vechi de milioane de ani. În spatele ecranului este un sper hard, cu imagini și supersisteme. Ghici cine va câștiga?

Oamenii au scăpat de sub control aceste sisteme…

Ele ne controlează pe noi prin imaginile și reclamele rulate, prin notificări. Inteligența artificială, acele modele despre care scriam mai sus, știe tot despre noi și anticipează tot. Iar asta duce la dependență = punctul critic al tehnologiei.

Fiecare persoană are propria realitate virtuală, personalizată și de aici apare divizarea.

Facebook este un instrument de persuasiune, eficient ca o armă în răspândirea manipulării.

”CONTROLĂM TOT MAI PUȚIN CINE SUNTEM ȘI CE CREDEM.”

Industria TECH a creat instrumente de destabilizare și manipulare: un război la distanță, o țară o manipulează pe cealaltă Sunt prezentate exemple de la alegerile SUA când a fost ales Trump președinte – prin social media s-a creat haos, divizare, cele 2 părți nu s-au mai putut auzi unele pe altele. Aceeași situație a fost și în Franța în 2019, cu conflictele dintre vestele galbene și autorități.

Suntem o națiune de oameni care nu-și mai vorbesc, care se izolează. Nu mai vedem lumea cu aceeași ochi.

Tehnologia nu este o amenințare existențială, ci abilitatea de a scoate tot ce e mai rău din omenire, asta e amenințarea, fără ca măcar să-și asume responsabilitate. Vedem singurătate, alienare, populism, distragere, haos cu impact asupra societății.

Cum să scapi din matrice fără să știi că faci parte din ea?

Legea a scăpat de sub control! Cu cât se dezvoltă mai mult, cu atât e mai greu de controlat! Stimulentul financiar conduce lumea în tech.

Întregul sistem, așa cum a fost el proiectat, nu duce într-o direcție bună.

Miracolul este reprezentat de voința colectivă, să admitem să nu merge bine așa și să schimbăm.

Ce putem face?

1.Opriți notificările. Sunt setări individuale pentru toate aplicațiile, le puteți opri și puteți alege voi când să intrați, fără să mai fiți distrași.

2. Alegeți voi la ce să vă uitați, nu mai acceptați recomandările!

3. Documentati-vă, vedeți mai multe puncte de vedere! Nu trageți concluzii după 1-2 surse, căutați mai mult.

4. Nu îi lăsați pe copii în fața ecranelor! Surpriza vine din partea fondatorilor acestor platforme, care nu-i lasă pe copii să le folosească 🙂

5. Ieșiți din sistem, ștergeți contul.

 

Lumea e frumoasă și te așteaptă! Trăiește din plin, dincolo de orice poză, mail, notificare, like, share.

Neapărat de văzut documentarul, îl găsiți pe Netflix.

 

Să fie cu folos și inspirație,

Andreea

Psihoterapeut de Familie & Cuplu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Îți mulțumesc că citești articolele mele! Te invit alături de mine și pe celelalte platforme online:

Facebook: Blog – Andreea Arsene

Instagram: AndreeaArsene.ro

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *